0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Jobber du med en helt ny nettside du skal lansere snart? Eller planlegger du å relansere nettsiden etter en oppgradering med nye bilder, nye farger og forbedret innhold?

Ikke la den nye siden bare ligge der, og håpe på at noen klikker seg inn. Husk at du også må markedsføre siden FØR du lanserer. Bygge opp forventningen – og gi folk en grunn til å stikke innom.
Lansering av ny, eller oppdatert, nettside er en markedsføringsmulighet du ikke bør la gå fra deg.

Her får du noen tips på hvordan du kan gå frem for å få trafikk til den nye nettsiden.

1.  Statistikkverktøy

Sett opp måleverktøy for webstatistikk. Dette er det første du bør gjøre før du kjører i gang med markedsføringen. Jeg anbefaler at du bruker Google Analytics som er en av de beste webanalytiskeverktøyene i markedet – og den er gratis. Dette verktøyet hjelper deg med å måle hvilken markedsføringstaktikk som driver mest trafikk til nettsiden.

2. Søkemotoroptimalisering (SEO)

Ikke dropp søkemotoroptimalisering! Ikke det mest spennende tenker du kanskje, MEN ekstremt viktig for at de som søker etter dine produkter og tjenester, på f.eks. Google, skal finne din nye fine nettside. Et tips til deg som har en WordPress-side er å installere pluginen «SEO by Yoast».
Høy synlighet er viktig for å oppnå en vellykket nettsidelansering. Les tipsene om SEO fra WP Skolen.

3.  E-postmarkedsføring (nyhetsbrev)

Kick-start den nye nettsiden med e-postmarkedsføring. Etter å ha installert statistikkverktøy og jobbet med søkemotoroptimaliseringen (SEO), er det på tide å avsløre din flunkende nye nettside via e-post! Fortell dine venner, kunder og samarbeidspartnere den store nyheten. Jeg bruker MailChimp til å sende ut
e-poster/nyhetsbrev. Her kan du enkelt sette opp lekkert design som samsvarer med din grafiske profil.

E-postmarkedsføring er en kostnadseffektiv måte å nå målgruppen på.

Pass på at du får mest mulig markedsføring ut av dette ved å kommunisere rett budskap.

  • Sørg for at din e-post / nyhetsbrev er i tråd med det nye designet på nettsiden din.
  • Link direkte til ulike sider på nettsiden din for å ta leseren til nye funksjoner eller nytt innhold.
  • Fortelle om hvorfor nettstedet ble redesigner, eller tanken bak designet på en ny nettside.
  • Ta med en link, eller «knapp», hvor du oppmuntrer leseren til å besøke nettstedet ditt – og til å dele det med andre.
  • Oppfordre de som besøker nettsiden til å abonnere på nyheter og oppdateringer  fra deg slik at du bygger e-postlisten din.
  • Til slutt, ikke glem å måle resultatet av kampanjen din, slik at du kan forbedre din strategi til neste gang.

4.  Sosiale medier

Vær aktiv og synlig i sosiale medier, også FØR siden lanseres. Det er et effektivt verktøy for å hjelpe leserne med å finne din nettside. Legg ut poster som skal engasjere og få folk til å klikke inn på den nye nettsiden. Mål effekten! Husk å skreddersy dine innlegg slik at de passer til de ulike kanalene (f.eks bruk hashtag # på Twitter og Instagram). Blogger med engasjerende innhold som deles på sosiale medier kan bidra til å forbedre bedriftens synlighet i søkemotorer som Google.

5.   Korrekturlese teksten

Ikke ødelegg den betydningsfulle begivenheten ved å lansere en nettside som er pepret med skrivefeil og linker som ikke fungerer! Les korrektur og test alt før siden publiseres. Få gjerne andre til å lese gjennom teksten også for man blir fort blind på egne ord.

Etter lanseringen vil «buzzen» fort legge seg, og det blir viktig å ha en plan for hvordan du skal fortsette med å drive trafikk inn på nettsiden.

 

Ønsker du flere markedsføringstips og inspirasjon?
Da er du hjertelig velkommen til å følge meg på Facebook.

signatur_Rikke Dørum Schönborn

 

 

 

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Kommentarer