5 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 4 Google+ 1 5 Flares ×

Føler du at du bruker mye tid på Facebook uten at det gir noe resultat i form av nye kunder og økt salg? Legger du ut ting i ny og ne uten noe at det blir det store engasjementet? Kjenner du på et evig jag etter flere Likes for å bli mer synlig?

Facebook er vår største massemarkedsføringskanal. Med 3,2 millioner nordmenn som har en profil så er det vår største online markedsføringskanal. Facebook har en fantastisk annonseringsplattform . Du kan velge kriterier som gjør at annonsen din sees av de du ønsker skal se den – og det er målbart!

Det fortsatt få bedrifter i Norge (ift. antall bedrifter som eksisterer) som bruke Facebook bevisst i sin markedsføring. Dvs. om du gjør det nå vil du ha et fortrinn mht. å bli mer synlig enn konkurrentene. Mange fokuserer på å få mange Likes på siden for å få mer business. Dessverre så skrur Facebook ned synligheten for bedrifts-sider for å få de til å betale (annonsere) for å nå ut til folk. Det er ikke mer enn maks 10% av de som følger siden din som faktisk ser det du legger ut.

Så for å bruke Facebook til å få flere kunder må du være bevisst på hvordan du gjør det. Facebook er fortsatt en effektiv og rimelig kanal for å nå dine potensielle kunder om du bruker det smart.

8 tips til Facebook-markedsføring

  1. Vi er på Facebook for underholdning og inspirasjon – ikke for å bli solgt til. Legg ut ting som som gjør at man blir kjent med deg og din bedrift på en inspirerende, hjelpsom og underholdende måte.
  2. En viktig strategi for Facebook-annonsering er å bygge en e-postliste med potensielle kunder – ikke å få flere Likes.
  3. Har du publisert et innlegg som er spesielt viktig, og som du vet at dine følgere trenger å få med deg, så spander noen annonsekroner for å gjøre den mer synlig.
  4. Bruk Facebook til å hjelpe dine følgere og potensielle kunder. (Gi – uten forventning om å få noe tilbake.)
  5. Konkurranser – en aktivitet som gir mye engasjement.
  6. Bruk Facebook til å kjøre spørreundersøkelser som vil gi deg innsikt i hva dine kunder trenger og er interessert i. Istedenfor å gjette kan du vite – og utvikle produkter og tjenester de ønsker (eller trenger, men de vet det ikke selv enda).
  7. Bruk statistikkverktøyet på Facebook aktivt for å måle hva dine følgere liker – og gi de mer av det.
  8. Facebook-grupper er smart for bygge relasjon, hjelpe din målgruppe og etablerer deg som ekspert innen ditt felt.

Som du forstår så er det mange måter å bruke Facebook bevisst på i markedsføringen. Ved å være synlig over tid så vil folk bli kjent med deg. Du vil gi de verdifull kunnskap som gjør at flere vil ta kontakt med deg når de forstår at de faktisk trenger det du tilbyr.

Teori + action = resultater

Teorier og strategier er vel og bra, men de virker ikke før de blir satt ut i livet. Mange av oss leser artikler, deltar på kurs, foredrag og webinarer uten å implementere det vi har lært i etterkant. Det nytter ikke å gjøre de samme tingene – og forvente andre resultater. Du må gjøre nye ting for at noe nytt skal skje.

Onsdag 15. februar kl. 10 – 15 holder jeg et grunnleggende kurs i Facebook-markedsføring i Oslo. Her vil du lære hvordan du kan få flere kunder via Facebook. For at dette ikke skal være nok et kurs som ikke endrer noen ting i etterkant er halve kurset satt av til individuell jobbing. Dvs. jeg lærer deg strategier som virker, og du får jobbe med å implementere disse for din bedrift på selve kursdagen. Du vil lære hvordan du setter opp en annonse, hva som er lurt å skrive i teksten, billedbruk, hvordan få de rette folkene til å se annonsen din og hvilke annonser som fungerer best til hva osv. Jeg vil hjelpe deg ved å gi deg tilbakemeldinger, svare på spørsmål og om du har tekniske utfordringer.

Velkommen på kurs 🙂

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.

Latest posts by Rikke Dørum Schönborn (see all)

5 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 4 Google+ 1 5 Flares ×

Kommentarer