0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Facebook gjør endringer til synligheten for sider

 

Du har sikkert fått med deg at Facebook har varslet endringer – og at bedrifter nå får panikk!!

Facebook jobber hele tiden for å gjøre Facebook bedre for brukerne, dvs. deg som person. Bedriftene jobber hele tiden for å finne ut hvordan de kan markedsføre seg og få nye kunder ved å  bruke Facebook.

Nå rydder Facebook nyhetsstrømmen for å sikre at Facebook fortsatt er et sosialt engasjerende sted å være. Dette gjør de opp ved å prioriterer poster/innlegg fra profiler (privat) fra venner og familie fremfor det som blir lagt ut på sider (bedrift/offentlig). Det vil si at at om du har en side for din business så vil din organiske (ikke betalte) rekkevidde bli nærmest null om du ikke har jevnlig stort engasjement og mange følgere.

Om du er av de som ikke hittil ikke har lagt så mye ut på Facebook-siden (poster, FB Live) så er det vinduet i ferd med å lukkes. Lite engasjement på siden = lite (eller null) synlighet fremover.

En ting du kan gjøre for å bedre synligheten for siden din er å oppfordre dine følgere til å velge «Preferanser for nyhetsoppdateringen» inne på innstillinger, deretter «Prioriter hvem du vil se først» for å få opp det du poster på siden din.

Poster som har engasjement i form av kommenterer frem og tilbake vil få større synlighet. F.eks. vil Facebook Live få større synlighet siden det i gjennomsnitt får 6 ganger mer engasjement enn en vanlig video.

 

Hva betyr dette for deg og din business?

Hvis Facebook-siden er din hovedkanal for markedsføring, og du har mye engasjement og følgere så bør du endre strategi. Det mange kommer til å gjøre er å promotere business fra sin private profil. OBS!!! Men det er ikke lov iht. Facebook sine betingelser! I verste tilfelle blir profilen din slettet. Om det skjer og du oppretter en ny profil så vil du ikke lenger få tilgang til Facebook-annonse funksjonen.

Sørg for at du har flere kontaktpunkter med din målgruppe. Ikke legg alle eggene i én kurv ved å kun bruke Facebook-siden som eneste markedsføringskanal.

Legg ut meningsfull informasjon til dine følgere, noe som vil skaper konversasjon. Heller færre gode poster enn mange poster som ikke oppfordrer til engasjement.

 

Strategier for å synes på Facebook fremover

 

  1. Facebook Live fra siden din
    Facebook live får 6 ganger mer engasjement en vanlig video, og vil derfor være den måten som gir deg størst rekkevidde på fremover.
    Send en mail i formant til e-postlisten din når du går live. Post det også i andre sosiale medier hvor du er representert.
    Send en ny mail med link til opptaket i etterkant. De som ser opptaket regnes også inn i rekkevidden.
  2. Facebook Live annonser
    Flere vil lage en annonsen av FB Live-videoen siden den allerede har fått engasjement.
  3. Facebook Live Show
    Facebook premierer de som er konsekvente og sender jevnlig på FB Live. Ved å ha et show, eller sending, til fast tid vil du få mer engasjement, og det vil hjelpe deg å være jevnlig på.
  4. Facebook-grupper
    Flere vil bruke Facebook-grupper mer aktivt  for å kommunisere med følgerne sine, skape et fellesskap og få frem sitt budskap. Her får du en til en kontakt med det som er interessert i det du deler. Husk oss også dele dine FB Live-sendinger i gruppen.

 

Hvilken av disse strategiene bruker du allerede i dag? Og hvilke vil du starte med nå?

 

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Kommentarer