0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Utsetter du egen markedsføring?

Er markedsføring noe du utsetter og utsetter? Som er det punktet på To Do-listen som flyttes fra dag til dag eller fra uke til uke og gir deg konstant dårlig samvittighet? Du vet at du må markedsføre deg, men du liker det ikke – eller synes det er vanskelig.

Hva er det som holder deg tilbake fra å markedsføre deg? Fra å gjøre det du egentlig vil, og som du vet du må gjøre for å komme videre. Som å stikke frem hodet å fortelle verden hva du brenner for – og hva du kan bidra med.

I går var jeg på Verdiforeningens arrangement «Verdiskaper» i Oslo.  Et initiativ av Siri Abrahamsen i Verdifabrikken for å fremme og synliggjøre sosialt entreprenørskap, og hvordan vi sammen kan få gode verdier til å bli en kultur. Det å bry seg om hverandre, og hvordan vi alle kan bidra til en bedre verden.

En av foredragsholderne var forfatter og foredragsholder Svein Harald Røine som snakket om det å være modig. At det å være modig ikke er det samme som å ikke kjenne frykt, men å trosse frykten. Det å tørre å gjøre det du ønsker selvom du kjenner på en eller flere av følelsene fra Topp 5 lista over hva vi frykter mest.

Fryktens Topp 5 liste

  1. Frykten for å bli avvist
  2. Frykten for å bli avslørt
  3. Frykten for å bli ledd av og latterliggjort
  4. Frykten for å miste det man har
  5. Frykten for det ukjente

Disse fryktene styrer mye av hverdagen vår, både bevist og ubevisst. Det hindrer oss i å oppnå det vi virkelig ønsker og i å vise hvem vi egentlig er og hva vi brenner for.

Frykten hemmer markedsføringen

Når vi utsetter oppgaver som handler om vår egen markedsføring så er det som regel for at vi kjenner på en frykt som stopper oss. Tenk om ingen vil ha det jeg tilbyr! Tenk om det ikke er godt nok! Hva om jeg blir avslørt  som en bløff! Tenk om de synes det jeg sier er latterlig! Tenk om jeg mister mange følgere eller kunder fordi de ikke liker det jeg kommer med! Hva om jeg lykkes og får en storm av henvendelser – hva da?!

Så, hva er løsningen?

Du må være modig! Du må trene på å være fryktløs. Utfordre deg selv på det du frykter. Ofte er det slik at det vi utsetter å gjøre på grunn av frykt er nettopp det vi MÅ gjøre for å komme videre i vår business, for å nå ut til mange og hjelpe flere.

 «It always seems impossible until it´s done» – Nelson Mandela

For vet du hva, det handler egentlig ikke om deg. Det handler om de du skal hjelpe. Så snu på flisa og tenk følgende når du skal markedsføre deg:

«Hvem skal jeg hjelpe?»
«Hvilket problem skal jeg løse for kunden?»
Ved å flytte fokus fra deg selv og over på kunden så vil du merke at det er lettere å trosse frykten for å markedsføre deg og dine produkter og tjenester. For du er her for å hjelpe andre – ikke sant?

Jeg har satt meg som mål å trosse frykten minst én gang per dag. Det kan være ta en telefon, sende en mail eller skrive et innlegg jeg har utsatt. Lansere nye konsepter som jeg vet mange trenger. Ta kontakt med folk jeg beundrer og vil bli kjent med eller rett og slett bade i havet (selvom det er kald, mørkt og fullt av levende ting!!!). Du skjønner hvor jeg vil? 😉

Blir du med på å trosse frykten?

signatur_Rikke Dørum Schönborn

 

 

 

 

 

Modig-finn ditt hverdagsmot-Svein Harald RøinePS. Jeg holder på med boken til Svein Harald Røine «Modig – Finn ditt hverdagsmot», og ble hektet fra første side!

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Kommentarer