0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

De aller fleste av oss sliter med å tiltrekke oss ny kunder. Til tider kan det virke som om alle er ute etter de samme kundene, og konkurransen er hard. Jeg hørte noe på et foredrag for en tid tilbake som ga meg en aha-opplevelse som jeg vil dele med deg. Av og til må man bare snu litt på flisa for å nå nye kunder.

Du har helt sikkert definert målgruppen din, og kanskje har du flere. Men la oss ta utgangspunkt i en målgruppe. Denne kan igjen deles inn i 5 kategorier, og hver av disse kategoriene står for en prosentvis andel av din målgruppe.

3%     AKTIV
7%     ÅPNE
30%   OPPMERKSOMME FOR FREMTIDE
30%   UBEVISST
30%   NEI – IKKE INTERESSERT!

De fleste som markedsfører sine produkter og tjenester prøver å tiltrekke seg de som er aktive i markedet. Det er den letteste gruppen, for de er aktivt på jakt og søker etter det du tilbyr. De som  allerede vet hva de vil ha, men ikke fra hvem enda. Men de er kun 3% av din målgruppe!

La meg bruke en bilselger som eksempel for å forklare hvordan du når flere potensielle kunder

De som selger biler annonserer f.eks. med at om du kjøper så får du med tilleggsutstyr for mange tusen kroner. Dette vil bare appellere til de som allerede har bestemt seg for å kjøpe bil – nemlig de aktive. Budskapet er utformet til å nå denne målgruppen på 3% mht. bruk av tekst og bilder

De neste 7% er åpne for å kjøpe ny bil i nærmeste fremtid, men har ikke begynt å lete aktivt enda. Til denne målgruppen burde bilselgeren ha et budskap som argumenterer for hvorfor de bør hoppe ned fra gjerde å kjøpe ny bil nå.

Hele 30% er klar over at de trenger en ny bil, men lenger frem i tid. Det kan være et par som har begynt å planlegge å få barn, og som vet at da blir de nødt til å bytte ut den snertne sportsbilen til en bil som har plass til både barnet og vogna.

Så er det 30% som går rundt lykkelig uvitende om at de bør kjøpe seg ny bil. De får ikke med seg reklamer for biler (siden de uansett henvender seg til de første 3 prosentene). Nei, de må gjøres oppmerksomme på at de faktisk begynne å tenke på å kjøpe bil. Og det kan være mange grunner til det… Planlagt avgiftsøkning, ny teknologi, mer miljøvennlig, dieselforbud i storbyer osv. For å nå disse må bilselgeren informere, dele kunnskap og synliggjøre f.eks. fordel de ikke visste om som gjør at de plutselig føler et behov for å kjøpe ny bil.
Den siste gruppen på 30% er overhode ikke interessert. Punktum! De skal vi ikke bruke tid og energi på , men la de være i fred.

Så når vi trekker fra de 3% som alle henvender seg til, og de 30% som ikke er interessert så står vi igjen med 67%!!!   Det er klart en større utfordring å nå målgruppene i de 67% enn 3%´en, men konkurransen et til gjengjeld sååå mye mindre.  Så, jobben ligger i å lykkes med å spisse budskapet slik at det treffer de ulike nivåene i målgruppen din. Ikke snakk til alle  – da når du nemlig ingen, men snakk til de som veldig få andre snakker til.

Fikk du også en aha-opplevelse? Del gjerne din tanker med meg i kommentarfeltet nedenfor.

signatur_Rikke Dørum Schönborn

 

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Kommentarer