9 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 9 Google+ 0 9 Flares ×

Står du i veien for deg selv, og din egen suksess?

Det å drive egen business er en reise og en prosess –  i deg selv. En skikkelig selvutviklingsreise hvor du hele tiden utvikler deg, vokser, gjør feil, lærer, justerer kursen, beveger deg videre – år etter år. En av de tingen jeg har lært, og som du helt sikkert vet også, er at det er når du gjør ting utenfor komfortsonen din at du vokser.

Vi kjenner alle på ulike former for frykt. Frykt som lammer deg og som hindrer deg i å få ut ditt budskap, markedsføre deg og selge dine produkter og tjenester.

Du vet innerst inne hva du må gjøre for å markedsføre deg, men du utsetter og utsetter. Det gjør deg frustrert og du føler at du står i stampe. Unnskyldningene er mange for å la være å gjøre det som er nytt, vanskelig og som krever litt mot. Men øv deg på å ta et skritt av gangen. Noen ganger blir du overrasket over det positive resultatet du fikk – og tenker «Søren, hvorfor har jeg ikke gjort dette før!». Andre ganger fungerte det ikke som du hadde håpet. Det er en verdifull læring. Da kan du justere, og prøve på nytt. Uansett resultat så har du styrket «mot-muskelen» din. Du har brutt en barriere ved å trosse frykten.

Bruk frykten som en veiviser

Jeg skal fortelle deg en hemmelighet 😉 Det du frykter mest, og kjenner mest motstand mot å gjøre, er ofte det du må gjøre for å komme deg videre. Så jeg vil utfordre deg til å ønske frykten velkommen for det er en mulighet for vekst.

Du vil aldri kunne fjerne følelsen av frykt, og det skal du ikke heller. Den er viktig for å at vi skal holde oss i live og unngå farer. MEN du kan trosse frykten når det gjelder å komme deg ut av komfortsonen, for å bruke din stemme og få dine talenter, tjenester og produkter ut i verden.

Se for deg det du er redd for som muligheter til å vokse i stedenfor noe som holder deg tilbake. Hvis du betrakter frykten på den måten vil ubehaget du føler være et tegn på at du er på rett spor. Så når frykten dukker opp gir du deg selv en ”high-five” og sier JA til å vokse!

Pang sa det – når jeg gjorde det

For et par år siden fikk jeg en idé om å arrangere en markedsføringskafé med minikurs om ulike markedsføringstema på en lokal koselige kafé. Jeg tenkte at det var en fin måte å markedsføre meg på, og samtidig bidra til et blomstrende lokalt næringsliv.

Jeg kjente på ulike former for redsel; tenk om ingen vil komme, tenk om jeg ikke er bra nok, tenk om teknikken ikke fungerer, det er jo litt guffent å snakke foran mange mennesker, tenk om, tenk om….. Jeg utsatte å iverksette idéen i mange måneder, men  til slutt hoppet jeg i det. Vi lanserte markedsføringskaféen gjennom et Facebook-arrangement som vi delte i våre respektive kanaler. Vi brukte ikke en krone på annonsering. PANG! sa det det. På et par dager var arrangementet fullbooket! WOW! sa vi, dette var over all forventing! Så vi satte opp en dato til med samme tema. PANG sa det igjen – fullbooket (og vel så det). Jeg tenkte, «Hvorfor gjorde jeg ikke dette før». Vel, jeg sto i veien for meg selv, lammet av redsel for mange ting, men jeg trosset min redsel og gjorde det. For en følelse det var!

Sammen er vi tøffere

Det å gjøre markedsføringskaféen sammen med en annen gjorde frykten mindre, og det var mye lettere å gjennomføre enn om jeg skulle ha gjort det alene. Jeg hadde noen å sparre med, evaluere og justere markedsføringen med – og det gjorde det lettere å faktisk få gjennomført med gode resultater.

Har du idéer og planer du vil sette ut i livet? Sliter du med å gjøre det som vil ta deg et skritt videre, og med å være synlig? Da blir du helt sikkert tøffere sammen med andre.

På oppfordring fra flere starter jeg opp en mastermind-gruppe med maks 8 personer som møtes online (Skype) hver annen uke i 3 måneder med oppstart mandag 18. september.

Her kan du diskuterer ting i businessen, få hjelp med det du synes er vanskelig, inspirasjon til å ta action, tilbakemelding på ting du jobber med, få gode idéer og løsning på problemer i henhold til å utvikle businessen og markedsføringen og ikke minst holde fokus og få resultater.  (Les mer om hva en mastermind-gruppe er, og fordelene med å være med i en).

Les mer på: http://www.fokusmarketing.no/mastermind/

La oss realiserer noen idéer sammen denne høsten 🙂

Rikke signatur

 

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
9 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 9 Google+ 0 9 Flares ×

Kommentarer