0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

E-post signaturer er så lett å gjøre bra – så hvorfor er det da så mange dårlige? Mange ønsker at signaturen skal reflektere deres personlighet, gi relevant informasjon og mer enn det. Det kan lett bli for mye av et gode.

Hvorfor er e-post signaturer viktig?
De kan være kjedelig, og er det siste elementet i korrespondansen, men de påvirker tonen i hver e-post du skriver. E-post signaturer inneholde ulike måter å ta kontakt på, relevante jobbtitler og firmanavn som hjelper mottakeren å ta kontakt når e-postene ikke blir besvart. Noen ganger gir de mottakeren en idé om hvem som skrev e-posten i tilfelle det har vært en stund siden de har vært i kontakt. De skal også være profesjonell – som brevpapir, og vise at du driver en bedrift. Her får du noen tips om hvordan du setter opp en signatur som fungerer.

Vær Konsekvent
Først og fremst må avsenderens header («Fra» -feltet ) ha et navn, og du bør bruke en firma e-postadresse hvis du kan. Hvis noen ser olanordmann747@hotmail.com vil de mistenke at dette er spam. Hvis avsenderens header lyder, «Ola Nordmann – Planken Snekkerverksted» <ola@plankensnekkerverksted.no>, vet de at det er en profesjonell e-post fra Ola, sine betrodde snekker.

Start med å lage en link til nettsiden din. Mange e-postprogrammer konvertere e-postadresser og nettsider til linker automatisk, men ikke alltid. I stedenfor å lage en linktekst som » Min nettside» skriv nettadressen fullt ut. Det er også nyttig for de som ønsker å kopiere og lime inn adressen.
En e-post signatur bør ikke doble e-post lengde, så gjør det så kort som mulig (tre linjer er vanligvis nok, maks fire linjer). Hensikten med en signatur er vise hvem du er og hvordan de kan komme i kontakt med deg.

Sørg for å inkludere …

  • Ditt navn
  • 
Din bedrift og stilling
  • 
Hvordan komme i kontakt med deg

Det er ingen grunn til å inkludere 10 forskjellige måter å komme i kontakt med deg på. Som i så mye annet “Less is More”. Man vil bare vite på hvilken måte du foretrekker å bli kontaktet. Bruk 2-3 linjer med maksimalt 72 tegn per linje (mange e-postprogrammer har en maksimal bredde på 80 tegn, så begrens lengden for å unngå en mindre pen oppdeling av teksten). En fjerde linje kan være firmaets adresse, men vær forsiktig hvis du jobber hjemmefra.

IKKE inkluder dette…

  • Personlig facebook, twitter, chat eller Skype detaljer. Men å nevne din bedrifts facebook-side eller alternative metoder for kontakt i signaturen kan være nyttig.
  • Ditt hjemme telefonnummer eller hjemmeadresse (med mindre du ønsker å bli oppringt av internasjonale kunder tidlig på morgenen).
  • Nettadressen til din private nettside.
  • Tilfeldige sitater nederst i e-posten. Tilfeldige sitater er moro for venner, men du risikerer å støte eller fornærme forretningsforbindelser som du ikke har et personlig forhold til.
  • Hele CV med dine prestasjoner i listeform

Bilder og logoer
La oss få dette ut av verden allerede nå. Hele signaturen din bør ikke være et bilde. Ikke bare vil et bilde øke e-postens filstørrelsen, men det vil trolig bli blokkert før den blir åpnet. Og hvordan kan noen kopiere informasjon fra et bilde?

Eventuelle bilder bør brukes med forsiktighet og bevissthet. Hvis du allikevel bruker et bilde, så gjør det lite i både dimensjon og størrelse slik at den passer inn estetisk med resten av signaturen. 50 x 50 piksler bør være nok stort for en logo. Hvis du ønsker å bli tatt på alvor så ikke bruk et animert bilde av dansende frosk eller et bankende hjerte!

NB! De fleste e-postprogrammer lagrer bilder som vedlegg, eller blokkere dem, som standard. Så hvis du har lagt inn din signatur som et bilde vil mottakeren slite med å gjette om du har sendt de et ekte vedlegg. Veldig irriterende!
Den beste måten å inkludere et bilde er å legge den på en server et sted, og deretter bruke den absolutte URL for å sette inn logoen.

For eksempel kan du laste opp logoen til http://www.example.com/uploads/logo.gif. Og så, i e-post signaturens HTML, sette bildet slik:

Hvordan legge inn et bilde i epost signaturen_markedsføring_fokus marketing

15 tips til en god epost signatur

  1. Hold signaturen så kort som mulig,  samtidig som du gi all informasjon du anser som viktigst.
  2. 
Komprimer informasjonen til færre linjer ved hjelp av f.eks. stolpe ( | ) eller kolon (::) for å skille teksten.
  3. 
Husk at enkel ren tekst er best – dropp farger, spesielle skrifttyper og grafikk.
  4. 
Test din signatur i så mange e-postprogram du kan, spesielt hvis du bruker HTML.
  5. 
Optimaliser logo eller annen grafikk, laste opp filene til serveren din, og bruke en absolutt URL.
  6. 
Vurder å bruke en e-post signatur tjeneste hvis du har spesielle formateringsbehov, eller ønsker å inkludere grafikk og andre designelementer.  Da kan du f.eks. ta en titt på en av disse:  WiseStamp   eller My Live Signature
  7. 
Skriv hele nettadressen (URL´en) i stedet for å bruke linker i e-posten. Da sikrer du at koblingen vil gå gjennom i den sendte  meldingen.
  8. Unngå å inkludere flere telefonnumre og e-postadresser. Velg din kontakt preferanse  – og kvitte seg med resten.
  9. Ta kun med Skype-info hvis du ønsker å bli kontaktet på den måten av alle som ser meldingen.
  10. 
Dropp postadressen – ikke hver mottaker ønsker, eller bør ha tilgang til denne informasjonen.
  11. 
Inkluder linker til de viktigste sosiale medier hvor bedriften din er represenert – om det er relevant.
  12. 
Inkluder din e-postadresse. Ikke stol på at e-postprogrammene inkluderer header-informasjonen i svar og videresendinger.
  13. Sørg for å oppdatere din signatur på mobilen og nettbrett hvis du bruker den til å sende e-post.
  14. Tenk nøye gjennom hvis du bruker et sitat i signaturen – du vet aldri når du kan fornærme noen, eller gi folk et feil inntrykk av deg.
  15. Unngå en inkludert “virus-sjekket”- melding på bunnen av e-posten.

Lærte du noe nytt om du skal implementere i din signatur? Del gjerne i kommentarfeltet.

Ønsker du å motta flere tips på hvordan forbedre din markedsføring?

Meld deg på her for å motta epost fra meg  – maks en gang i uken.

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Kommentarer