0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Visste du at 3 millioner! nordmenn er på facebook? At vi i gjennomsnitt sjekker facebook 14 ganger per dag! Og at det er flere logget på om morgenen, ved lunsjtid og etter kl. 20 på kvelden? Facebook er blitt en effektiv og viktig markedsføringskanal for mange bedrifter. Utnytter du mulighetene på facebook for å synliggjøre din bedrift?

Det koster ikke mye å markedsføre seg på facebook, men det tar en del tid. Heldigvis er det noen enkle grep du kan gjøre for å effektivisere den tiden du bruker på synliggjøre din bedrift ved å gjøre de riktige tingene til rett tid (ref.  tidene når folk er på som jeg skrev over).

 

1. Lag en publiseringsplan

Synes du det er være vanskelig å vite hva du skal publisere til en hver tid? Gjør det enklere for deg selv ved å lage en plan over hva slags type poster du vil legge ut – ikke nødvendigvis det konkrete innholdet. Da blir det lettere å finne på noe innenfor dagens «kategori». Husk å  still spørsmål for å engasjere og skape dialog.

For eksempel:

Mandag:  Tips og råd som er av verdi for de som følger deg.
Tirsdag:   Del et blogginnlegg
Onsdag:   Del en erfaring om det du tilbyr  – noe som har hjuplet noen, fortell om resultatet for kunden
Torsdag:  Link til en relevant artikkel  (man trenger faktisk ikke produsere alt innhold selv)
Fredag:    Noe morsomt, stemningsrapport fra kontoret, visdomsord etc.

2. Planlegg når du publiserer

Sett deg ned en gang i uken og lag innlegg for 7-10 dager fremover. Du sparer tid, og det bidrar til at det jevnlig er aktivitet på facebook-siden din. Facebook har en funksjon som gir deg mulighet til bestemme hvilken dag og klokkeslett innlegget skal publiseres.

Jeg publiserer gjerne kl. 19 – 20 på kvelden for da vet jeg at det er mange som er på facebook.

Skjermbilde 2015-04-07 kl. 19.49.33

3. Annonsering på facebook

Det er dessverre bare 1-3% av de som liker/følger siden din som ser det du legger ut – uten annonsering. Så har du et innlegg med nøkkelinformasjon, og som som har fått en del oppmerkesomhet, kan du øke den betraktlig ved å  fremme innlegget. Eller «boost post», om du ha engelsk språkversjon av facebook. Dette er annonsering, og den blir synlig på «veggen» som et innlegg. Denne formen for annonseringe er mer effektiv enn om du har en ren link-annonse på høyresiden.

Fordelen med å annonsere på facebook er at du kan spisse målgruppen, de som annonsen blir synlig for, slik at du når de som er interessert i det du tilbyr. Ønsker du f.eks. å profilere en hudpleieserie for menn så kan du velge at annonsen kun vises for menn i en viss aldersgruppe, bosted og interesser.

For å få mest mulig ut av dine markedsføringsaktivieter, kan facebook-annonser bidra til å drive kvalitetstrafikk til din nettside, nettbutikk eller blogg.

 

4. Rydd opp i innlegget

Gjør innlegget ditt ryddig og visuelt lett og raskt å lese. Bruker du en link til annet innhold så kan du fjerne url´en (nettadressen til linken) etter at linken er aktivert. Dvs. at når du ser at linken er koblet opp ved at du får opp et bilde og en tekst, kan du slette linken i innlegget ditt uten at linken med bilde med tekst forsvinner.

Et tilleggstips er å sletter etternavnet til personer du tagger i innlegget når det er noen du kjenner godt slik at det bare er fornavnet som vises som link. (Gjelder nok mer personlige profiler).

 

 5. Call to Action

Facebook «premierer» innlegg med engasjement i form av Liker, Kommentarer eller Deling ved å gjøre de mer synlige. Husk derfor å be leseren om å gjøre noe konkret. Still et spørsmål, be de svare eller kommentere, dele innlegget eller like det.

Benytt deg også av funksjonen med å ha en «knapp» på toppbildet som ber de som er inne på siden om å gjøre et eller annet, f.eks. Last ned, Bestill nå, Ta kontak, Les mer osv. På den måten øker du sjansen for å komme i kontakt med en potensiell kunde.


6. Billedbruk

  • Bruk timeline-bildet (toppbildet) som en annonse for din bedrift. Facebook lar deg ha 20% tekst på bildet.
  • Bilder er viktig på facebook, og innlegg med bilder har mer engasjement enn de med bare tekst.
  • Tagg andre som er i bildet, om de synes det er greit. Da oppnår du større rekkevidde på innlegget ditt.
  • Bruk helst liggende bilder. De fyller bredden på innlegget, ser penere ut og det blir mindre scrolling. Pass på at de ikke for store for da tar det lenger tid å laste opp.
  • Link bildet til noe, og legg inn en beskrivelse av bildet.
  • Link toppbildet til en nettside ved å skrive inn nettadressen under billedbeskrivelsen
  • Har du et bilde med mange mennesker som du ikke kjenner, f.eks etter et arrangement, kan du be de om å gå inn å tagge seg selv – da øker igjen rekkevidden av innlegget.

 

7. Bruk overskrift

Innlegg med overskrift får mer oppmerksomhet og engasjement enn de som starter rett på teksten. Det gjelder det samme her som med overskrifter i andre medier; du har kun noen få sekunder til å fange leserens oppmerksomhet. Da gjelder det å ha en overskrift som er direkte rettet mot det de sliter med, ønsker å lære mer om, interesserer seg for. Ikke bruk «lure» overskrifter for å få de til å  lese videre bare for å oppdage at det ikke har noe med innholdet å gjøre. Det er bare irriterende.

Bruk store bokstaver eller ett ekstra linjeskift for å synliggjøre overskirften.

 

8. Bruk Om-feltet

Skriv om din bedrift på Om-siden, og ikke glem å linke til din nettside. Et annet tips er å linke til bedriftsiden på facebook ved at du på din personlige profil fyller ut din nåværende arbeidsplass med link til din bedriftsside på facebook. Det kan være mange potensielle kunder blant dine facebook-venner.

 

9. Del fra siden din til din personlige profil

Facebook sine innstillinger er slik at synligheten er mye større for det du deler på din personlige profil enn det du legger ut på bedriftssiden. Derfor lønner det seg å dele viktige innlegg fra bedriftssiden på din personlige profil fra tid til annen. Innlegget vil da også dine venners venner og derfor få en mye større rekkevidde.

 

Jeg vil gjerne høre fra deg i kommentarfeltet. Hvilke tips, eller erfaringer, har du for økt engasjement når du legger ut ting på facebook?

 

 

 

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Kommentarer