0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Jeg har ingen konkurrenter, pleier jeg å si. Som regel får jeg et merkelig blikk og et litt stivt smil. Nei vel….

Det jeg mener er at ingen er som meg. Jeg er unik – akkurat som deg. Vi har vår egen måte å gjøre ting på, hvordan vi ser verden og vår helt unike personlighet og talenter.

Ja, selvfølgelig vet jeg at det jeg tilbyr mine kunder er det også andre som tilbyr, men poenget mitt er at vi gjør det ikke på samme måte. Skjønner du hva jeg mener?

Noen liker mora, og andre liker dattra 😉

Personlig markedsføring
Gjør din markedsføring mer personlig. Tørr å vis hvem du er. Hvem som står bak bedriften, logoen og produktene. Vi er nå engang slik at vi kjøper helst av mennesker, ikke av bedrifter. Derfor er det viktig å gi av seg selv, og ha en personlig kommunikasjon med eksisterende og potensielle kunder.

Gjennom å vise din personlighet i markedsføringen vil du tiltrekker deg de som liker deg, som ønsker å jobbe med akkurat deg og som ofte har de samme verdien som deg. Derfor mener jeg at du ikke har konkurrenter, for ingen løser en oppgave akkurat som deg, eller har akkurat den kombinasjonen av talenter og styrker som er med å gi kunden den opplevelsen av produkter og tjenester som bare du kan gi.

Finn din x-faktor!
Du må finne frem, og tydeliggjøre, det som er spesielt med deg, din bedrift og dine produkter. Vet du hva som er din x-faktor?

Som regel er vi for nære våre egne ting, og det er ikke så lett å identifisere vår egen unikhet. Men jeg har noen tips som kan hjelpe deg med å finne ut av det.

Send en e-post eller SMS til venner, familie, kollegaer, kunder (gjerne en blanding av folk som kjenner deg fra ulike sammenhenger), og be de om å sende deg dine 3 styrker/beste egenskaper, det de liker mest med deg og synes er unikt med deg. Send til minst 20 personer. Jeg kan love deg at det er en utrolig deilig følelse å få alle disse positive tilbakemeldingen. Om du samler alle tilbakemeldingen i ett dokument kan du ta det frem om du har en dårlig dag.
En annen måte å finne frem til hva som er dine talenter, er å tenke på hva du elsker å gjøre. Når er det du jobber med noe hvor du mister tid og sted?
Hvilke spørsmål eller utfordringer er det kunden har som dukker opp igjen og igjen som du løser med letthet? Ofte ligger det et talent her.

Bruke dine talenter, styrker, unikhet – hva du enn vil kalle det i din markesføring for å tiltrekke deg mer av de riktige kunden.

Utfordring til deg
Jeg utfordrer deg til å skryte litt av deg selv. Tørr du det?
Skriv 3 positive ting om deg i kommentarfeltet. Jeg kan godt starte: Mine 3 ting er: ærlig, positiv og at jeg raskt ser deg og din bedrifts muligheter.

Din tur!

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Kommentarer