0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Hjertet hamrer og du kjenner deg litt svimmel i det du trykker «publiser» eller «send». Tenk om ingen responderer? Eller verre – tenk om du får negative tilbakemeldinger. At de ler og synes det du holder på med er dumt. Du kjenner Janteloven krible i kroppen og suse i hodet.

Tenk om ingen kjøper det du vil selge fordi du ikke har klart å få frem budskapet bra nok, og at bildet du har valgt ikke illustrerer godt nok det du vil formidle. At ingen synes det du tilbyr har noen verdi, eller noen andre gjør det samme som deg – bare mye bedre.

Det å markedsføre seg og sin bedrift er det mange som sliter med. Noen unngår det i det store å hele ved å utsette og utsette og utsette…  Selger du tjenester hvor din kunnskap er produktet oppleves det ofte enda mer ubehagelig å skulle «selge seg selv».

Men hva er det egentlig vi er så redd for? Er det for å feile? Hva alle andre kommer til å si eller mene? Eller er vi rett og slett livredd for å lykkes? For tenk om det blir en storm av henvendelser, og du ikke klarer å levere i tide, være god nok eller at du drukner i jobb slik at du ikke lenger får noe fritid!

 

Er du din egen begrensning?

En ting er sikkert. For å lykkes må vi tørre å være synlig. Og for å være synlig må vi markedsføre oss, våre produkter og tjenester. Selvfølgelig vil vi prøve og feile, men det er feilene vi gjør som driver oss fremover, kanskje til og med raskere, mot å lykkes med det vi ønsker. Øvelse gjør mester – også med markedsføring.

Å være synlig betyr ofte at du må utfordre Janteloven. Hvem tror du at du er som stikker hodet ditt frem overalt! Kan hende reiser bygdedyret seg også. Men jeg tør påstå at den største hindringen i veien for din suksess, er deg selv! Det er kanskje ikke det du ønsker å høre, fordi det er mye enklere å se utenfor oss selv etter svarene.

 

Det handler ikke om deg!

Den gode nyheten er at det handler ikke om deg. Det handler om kunden. Og at du hjelper kunden med det trenger, som du tilbyr på din unike måte. Det er enklere å markedsføre seg når du skifter fokus fra deg til dem. Og fokuserer på at du gjør dem en tjeneste ved å gjøre dine produkter og tjenester lett å finne for de som trenger akkurat det du har å tilby for å komme videre med sine utfordringer, mål og ønsker.

Finn en samarbeidspartner
Det er mye enklere, og mindre skummelt, å markedsføre seg sammen med noen andre. Kontakt noen som har samme målgruppe som deg og som utfyller dine produkter. Du blir mer synlig i flere kanaler fordi man slår sammen ressursene og nettverkene. En samarbeidspartner kan også være en som er god på det som du er mindre god på – slik at du får mer tid til å jobbe med det du er flink til.

Jevnlig kommunikasjon er viktig for synligheten
Sette opp en plan for når du skal kommunisere med kunden, og potensielle kunder, og i hvilke kanaler du skal være synlig. For eksempel ukentlige nyhetsbrev, daglige oppdateringer på sosiale medier (hva skal du legge ut på de ulike ukedagene i hvilke kanaler), månedlige annonseringer, blogginnlegg (liste over tema som du kan plukke fra). Har du en plan er det lettere å prioritere markedsføringen, og du bruker mindre tid på å tenke ut hva du skal gjøre neste uke for å synliggjøre bedriften.

Automatiser der du kan
Synes du at det å markedsføre deg og bedriften er en kraftanstrengelse utenfor komfortsonen så vil du kunne korte ned det ukentlige eller månedlige ubehaget ved å automatisere mest mulig.

Du kan for eksmpel:

  • Lage en e-post-serier hvor du skriver 3-4 e-poster som går ut med et gitt antall dager i mellom hver, og som følger opp kunder og potensielle kunder, bygger relasjon med kunden slik at de ønsker å benytte seg av dine produkter og tjenester over tid når de ahr blitt godt kjent med deg og din bedrift.
  • Sette av tid en gang i uken  for å gjøre ferdig alle facebook-innleggene for den kommende uken. Legge de inn i kalenderen og forhåndsinnstille når du vil at de ulike innleggene skal publiseres.
  • Sette av et par timer for å skrive 2-3 blogginnlegg – når du først er i gang. Disse kan du også forhåndsinnstille på en gitt dag og tid for publisering.

Hva er din største hindring for å lykkes? Hva er det som stopper deg fra å nå enda flere med ditt budskap?

Jeg vil gjerne høre fra deg i kommentarfeltet nedenfor.

Ha en fryktløs dag 🙂

signatur_Rikke

 

 

 

 

PS. Har du en plan på hvordan du skal legge opp markedsføringen slik at du blir mer synlig, får flere kunder og dermed øker salget?
La oss se på dine markedsføringsmuligheter sammen. Jeg hjelper deg med en plan for hvordan du skal markedsføre din bedrift slik at du lettere oppnår de resultatene du ønsker. For å finne ut mer – les her!

 

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Kommentarer