0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Det er en gjenganger hos mange av de jeg møter i ulike sammenhenger, og av de som tar kontakt med meg. De er frustrerte over å være en godt bevart hemmlighet. For det er faktisk slik at det er mange der ute som trenger akkurat det du tilbyr. Satt litt på spissen så har du faktisk en «plikt» ovenfor disse til å gjøre det lett for dem og finne deg. Gjør ikke det tanken om å skulle markedsføre seg litt enklere og mindre skummelt?

 

Hvem er dine kunder? 
Mange tenker at deres produkter passer for alle, men snakker du til alle så når du ingen. Det blir for generelt, og ingen vil føle at du snakker til dem. De identifiserer seg ikke med ditt budskap, og din innsats blir derfor bortkastet. Start med å finne ut hvem som er den rette kunden er for deg. Hvem har du lyst til å jobbe med?

Se for deg den kunden, og sett deg inn i hennes eller hans utfordringer og behov. Hvilke resultater ønsker kunden å oppnå ved å bruke dine produkter. Jo mer du snevrer inn og spesifiserer målgruppen, jo lettere er det å kommunisere tydelig og på en måte som treffer de. De har et problem – du har løsningen.


Hva oppnår kunden ved å bruke deg?
Du må formidle til kundene hvilket resultat eller løsning de får ved å bruke ditt produkt eller dine tjenester. Ha alltid kunden i fokus. De vil alltid tenke «What´s in it for me» – på godt norsk… Et annet tips er at du fokuser på fordelene for kunden, ikke funksjonene ved produktene. Her er et eksempel på hva jeg mener;

En kunde kommer inn i butikken og ber om en drill fordi å henge opp bilder på veggen hjemme. Selgeren henter en flott drill og setter i gang med å fortelle om alle funksjonene som den har;  så mange omdreininger i sekundet, batteriet holder i x-antall timer før den må lades osv. Istedenfor å lytte til kunden for å få vite hvilket resultat hun er ute etter. Hun ønsker jo egentlig å kjøpe fine hull, ikke en drill…

You know the DRILL 😉

you  know the drill

Hvor er kundene dine?
Nå vet du hvem kunden er, og hva de trenger. Ja, da er det bare å finne ut hvor du finner de. Hvilke markedsføringskanaler skal du bruke for å nå de rette kundene med ditt budskap?

Har du et begrenset markesføringsbudsjett så lønner det seg å ikke spre seg for mye. Det er bedre å være synlig ofte i et mindre utvalg kanaler, enn sporadisk i mange. Vi må som oftes se et budskap minst 7 ganger før vi reagerer ved f.eks. å kjøpe.

Fungerer din markedsføring?
Går du gjennom punktene over er du langt på vei til å øke synligheten din, og tiltrekke deg flere kunder som ønsker nettopp det du tilbyr.

Synes du det er vanskelig å strukturere målgruppen, budskapet og markedsføringskanalene, og gjerne skulle hjelp av noen som kan se på din bedrift med nye øyne? Noen som kan hjelpe deg med å se hvilke markedsføringsmuligheter du har som passer ditt budsjett? Jeg hjelper deg gjerne med å  få struktur og en plan for en smartere markedsføring slik at får spisset målgruppen og budskapet og finner ut hvilken stein de gjemmer seg under.

Nå er det slutt å være en godt bevart hemmelighet! Du har et ansvar for å gjøre deg synlig slik at de som trenger deg og ditt produkt finner deg!

Ta kontakt så ser vi på hva som passer best for deg.

Rikke Dørum Schönborn

Rikke har siden 1997 arbeidet med markedsføring av ulike produkter i ulike bransjer og står godt rustet til å hjelpe deg og din bedrift med å bli synlig så dere tiltrekker dere flere og riktige kunder. Rikke er en sprudlende person og har en smittende glede for markedsføring og kommunikasjon.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Kommentarer